NPF Teknikkurs Hav lørdag og søndag

Eian Fritid og Ut i det fri holder teknikkurs sammen på Storesand på Hvaler.

På våre kurs er det fokus på kvalitet, trivsel og sikkerhet slik at du skal være trygg når du skal ut på sjøen på egenhånd etter kurset. Teknikkurset bygger videre på grunnkurset, og vi beveger oss ut i litt mer forhold (vind og/eller bølger).
Varighet: 16 timer – Sted: Storesand, Kirkeøy på Hvaler
Tidspunkt: Kl 09:00 – 17:00 begge dager.

Pris: Kr 2.500,-

Krav til deltagelse: Du må ha Våttkort Grunnkurs Hav fra før.

Krav til utstyr: Havkajakk, vest, spruttrekk, åre, taueline for havkajakk (10-15 m), hjelm, førstehjelpspakke.
Utstyr kan leies om du ikke har.
Instruktører er Hege Eian og Per Olav Eliassen.

Ta gjerne kontakt med Per Olav på 47318343 eller perolav@utidetfri.no om du har spørsmål.

Kurset holdes i samarbeid med Fredrikstad og Sarpsborg Kajakklubb i forbindelse med deres padleleir på Storesand på Hvaler 7.-9.juni. Bli gjerne med på hele helgen, se eget program og påmelding til leiren her: https://fredrikstad-kajakklubb.spoortz.no/.../main.do...

Påmelding til teknikkurset her: https://www.eian.no/products/teknikk-hav

HOVEDMÅL
Deltakeren får en grundig gjennomgang av grenens tekniske ferdigheter, både med hensyn til teknikk og sikkerhet. Etter endt kurs kan deltakeren utføre god teknikk i rolige omgivelser.

DELMÅL

HÅNDTERING AV KAJAKKENLøfte, bære, sjøsette
Sikring av kajakk.
Kanting av kajakk.

FREMDRIFTSTAKEffektivt framdriftstak(padle rett fram over lengre distanse). Bakoverpadling
8-tallspadling fremover og bakover med kanting av kajakk.

STYRETAKStyretak bak.
Baugtak.

SIDEVEIS FORLYTNING Uten fremdrift i kajakken
I fart

STØTTETAKSculling for støtte.
Støttetak (høye og lave)

REDNINGSTEKNIKKERKameratredning.
Egenredning.
Tauing og bruk av taueline.
Eskimoredning.

RULLEDeltakeren lærer det grunnleggende ved rulla. (Dette er en introduksjon til å rulle med kajakken, den trenger ikke sitte)