Navigasjon for havpadlere søndag

Navigasjonskurs for havpadlere

Bli med på tur mens du lærer å navigere. Gode navigasjons- og kartkunnskaper øker padlegleden, selvtilliten og sikkerheten både for deg selv når du er på tur og for de du padler sammen med.

På dette kurset vil du få grunnleggende og god innføring i de elementene du trenger som en basis for videre trening slik at du skal kunne navigere trygt. Det blir både teoretiske og praktiske øvelser. Kurset legges opp som en tur, og lunsjen tar vi på en trivelig holme.

Du vil lære om:

• Ulike karttyper – både sjøkart og landkart fungerer godt for oss som padler. Vi ser på fordeler og ulemper.
  • Sjøkart (hvordan lese kartet til din fordel, vi ser på kartsymboler og sjømerkene).
  • Kompasset.
  • Planlegge ruter.
  • Ta ut kurser.
  • Padle på kompasskurs og sikre at du kommer dit du skal, når du skal.
  • Koordinater, og hvordan lese disse av på både sjøkart og landkart.
  • Krysspeilinger (hvordan finne ut hvor du er om du er usikker).
  • Sjøveisreglene.
  • Vi kommer også innom forskjellene på rettvisende kurs og kompasskurs og litt om bruk av GPS.

Instruktør:

Per Olav Eliassen - Per Olav er selverklært kartnerd, han har Videregående kurs hos NPF, CNTP kurs (Coastal Navigation & Tidal Planning) fra British Canoeing, er kystskipper og han elsker å navigere.

Pris kr 590,- Inkluderer kopi av sjøkart til undervisningen.

Påmelding og betaling: https://fredrikstad-kajakklubb.spoortz.no/portal/public/event/signup.do?siteId=798&eventId=65712

Tid/sted: Storesand søndag 9.juni kl 0900-1400. Møt opp ved flagget til Ut i det fri på stranden, klar til padling.

Hva må du ha med:

• Alt du trenger til padling – mesteparten av kurset skjer i kajakken.
  • Håndholdt kompass (Har du dekkskompass kan du ta med det også, men det er i tillegg).
  • GPS om du har og kjenner menyene
  • Drikkevann og snacks