Nyhetsbrev for høsten 2021

Her kommer litt info om ting som skjer i klubben utover høsten! Fyrturer, klubbkveld og årsfest bare for å nevne noe!

Medlemskveld på Fjellheim 14.10 kl 18

Vi er glade for å kunne invitere til en etterlengtet klubbkveld for Frosks medlemmer. Virksomhetsplanen skal få en gjennomgang og i forbindelse med det ønsker vi å få innspill fra dere som medlemmer. Vi vil bruke litt av tiden på det, men det blir tid til prat, hygge og noe mer. Vi kommer tilbake med et endelig program for kvelden og påmelding i slutten av september.

Stockenträffen 2021

Dette er en padlefestival som arrangeres av Tjörns kajakklubb. Sted for arrangementet er Stocken camping, Ellös, Sverige.

Covid 19 satte en stopper for deltakelse i 2020, men i 2019 var vi 26 stykker som dro av sted og hadde en kjempehyggelig helg. Det er noen som planlegger å reise til Stocken i år også, men det blir ikke like mange som tidligere. Dere finner mer informasjon på facebook Stockenträffen 2021. Bjørn Blikstad har også et innlegg på Frosk sin facebook side.

NB! Västre Götaland har nå orange smittenivå, og det medfører karanteneplikt om man ikke er fullvaksinert når man kommer tilbake til Norge

Arrangementet er gratis, men man må betale overnatting på campingen eller være dagsturist som koster kr 100 pr dag.

Det er en fin anledning til å padle på den vakre Bohuslän-kysten og bli kjent med andre Frosk-medlemmer. Forutsetning for å delta er at man må ha egen kajakk og ha litt padleerfaring.

Torsdagsturer

Torsdagsturene går fram til 23.9. Enda har vi mange fine kvelder foran oss, men mørket kommer nå tidligere. Etter hvert blir det helt mørkt når vi vender nesa hjem på torsdagsturene. Det blir ekstra viktig å møte opp i god tid så vi ikke blir forsinket ved avreise, og det er mulig noen turer vil starte litt før. Turen 23.9 pleier å være med bålbrenning og padling i mørket. Vi padler i flokk og følge og passer på at alle føler seg trygge. En magisk opplevelse.

Lys blir obligatorisk å ha med i kajakken fremover. Det finnes mange varianter av lys, litt avhengig av om en padler alene eller sammen i gruppe. Vi anbefaler en lykt/liten lanterne med hvit lys som forteller andre båter at vi er en farkost som beveger seg. Det finnes kraftige lys, men da blir resten av padlefølge blendet av det sterke lyset og mister nattesynet. Padler man alene og er redd for ikke å bli sett kan en slik lykt være nyttig. For å lese kart i mørket trenger vi lys, og en hodelykt med orange lys ødelegger ikke nattesynet.

Vanntemperaturen holder seg vanligvis god langt utover høsten så tørrdrakt pleier ikke å være nødvendig på torsdagsturene. Oktober og november er fine padlemåneder med lite båttrafikk og padleturer i helgene, men da trengs det tørrdrakt. De som planlegger å forlenge padlesesongen langt utover høsten bør tenke på å skaffe seg tørrdrakt.

Padling på dagtid

Det er planlagt turer til midten av september, men vanntemperatur, vær og interesse fra deltagerne vil avgjøre hvor lenge vi holder på.

Fyrturer

Fyrturene er populære og Strømtangen 10-12 september ble fullbooket på kort tid. Homlungen fyr søndag 3. til tirsdag 5.oktober er det i skrivende stund noen ledige plasser.

Det kommer egen informasjon til de som skal delta på fyrturene.

Felles for begge turene er at det blir anledning å delta på padleturene selv om en ikke er med på overnattingen på fyrene, invitasjon kommer på Facebook!

Flatskjæra 4-5 september.

Oslofjordens friluftsråd arrangerer skjøtselshelg på Flatskjæra for å holde vegetasjonen nede. Her kommer det egen informasjon på Facebook.

Bølgefestivalen 15-17 oktober i Nevlunghavn

Det var påmelding allerede i februar med kun 200 plasser. Noen av oss booket plass uten overnatting på hytte. Det er nå kommet informasjon om at det er bare de som booket med overnatting som har plass. Det er mulig antall plasser og muligheter for andre sovealternativ kan endres når det nærmer seg. Alt kommer an på smittesituasjonen. Vi legger ut oppdatert informasjon så fort vi vet mer.

Bassengtrening søndager kl 15-17 uke 42-48 2021 og uke 4-10 2022

Klubben har fått leie Sarpsborg svømmehall i vintersesongen. Nytt av året er at vi skal stille med klubbkajakker som er ekstra rengjort hver gang. De vil si at man ikke kan ta med egen kajakk. Vi måtte inngå en særskilt avtale om ekstra renhold for å få lov til å leie. Søndag 23.januar blir det livredningskurs for å kvalifisere oss som livreddere i bassenget. Det vil komme nærmere informasjon om gjennomføringen av bassengtrening og livredderkurs etter hvert.

Årsfest lørdag 6.november på Fjellheim

Vi har reservert lokaler på Fjellheim og håper det lar seg gjennomføre. Marianne og Magne ++ skal stå for matlaging i år igjen. Finn fram finstasen og hold av dagen.

Oppfordrer dere alle

til å følge med på facebook og Spoortz appen og hjemmesiden!

Aktivitetslederne skal om kort tid planlegge padleaktiviteter for høsten og vinteren og de ulike tilbud vil fortløpende bli annonsert på facebook med påmelding på Spoortz.

Rabattavtaler for Frosks medlemmer

Westsystem gir 15% til kunder som er medlem av Frosk. Her viser dere fram kvittering for betalt medlemskap. På profilen dere har i min idrett vises det at dere har betalt medlemskap i Frosk.

ZSL.no er en ny nettbutikk som har etablert seg med hentepunkt i Sarpsborg hvor vi kan få 15-25% rabatt. Er nok i startfasen ennå, for utvalget er litt tynt foreløpig.

Padlehilsen fra Styret