Kirkøy rundt

Turen krever:

Turen rundt Kirkøy kategoriseres som litt over middels. Du må være komfortable med å padle i 6 km/t over lengre tid. Mye av turen går innaskjærs, men noe foregår i åpent farvann. Det er et krav at alle deltagerne har Grunnkurs HAV (eller tilsvarende kunnskap), har med seg nødvendig sikkerhetsutstyr og er kledd for et eventuelt uhell.

Ta med nok mat og drikke, da vi blir borte hele dagen. Det blir 2 spisepauser og ellers pauser etter behov. Badetøy hvis været tillater det. Husk solkrem!

Turbeskrivelse:
Turen går ut ifra Storesand og følger langs kystlina av Kirkøy. Retningen på turen avgjøres av vær og vind på et senere tidspunkt.

Vi padler via Løperen, innenfor Kjerringsholmen, Furuholmen og Røsholmen. På vestsiden av Kirkøy padler vi gjennom Soldatsundet og Romsundet. Sør for Skjærhalden passerer vi Homlungen Fyr (se bilde).

En del båtrafikk må påregnes, spesielt i Løperen og nærheten av Skjærhalden.

Turen er ca 29 km tar ca 7 timer (inkl pauser).